Ajja & Bajja - HattenBladet 19
AJJA&BAJJA LEKER MED BARNS TIDIGA SPRÅKUTVECKLING.
Busfröna Ajja & Bajja är skapade för att vi på ett lätt och roligt sätt ska kunna stötta barns tidiga språkutveckling och hjälpa dem komma igång med de första orden och meningarna. Böckerna är fullproppade med roliga ljudhärmande ord, och längst bak hittar den som vill teckna teckenillustrationer. Tillsammans ger de sex böckerna ett gott grundordförråd med ord och tecken för sådant som intresserar små barn.
Babblarna - HattenBladet 19
MED BABBLARNA FÅR BARN HJÄLP ATT KOMMA IGÅNG MED TALET OCH LÄR SIG SINA FÖRSTA ORD
Babblarna är ett gäng färgglada figurer som gör språkträning till ett spännande och lekfullt äventyr. Böckerna riktar sig till barn i tidig språkutveckling. Babblarna älskas av alla, stora som små och ingen tänker på att det är just språkträning det handlar om i leken och äventyren i Babblarnas värld. Babba ba ba babbaaaa!
- Visa alla
- Barnböcker
- Språklådor
- Spel & Pussel
- Leksaker
- Musik & Film
Rita din egen Babblarnafigur
Vi älskar när barn ritar egna Babblarnafigurer och lägger upp i sociala media. Rita på fri hand eller skriv ut dessa målarboksblad. När teckningen är klar fota den och och lägg upp den i sociala medier! Ibland lottar vi ut överraskningar bland dem som ritat och hashtaggat #babblarna #minegenbabblarnafigur 🙂
Skriv ut Babblarna-figurer
Använd motiven till tårtor, kanske en fin t-shirt, rama in och gör tavlor eller varför inte skriva ut många, många, klippa ut och tapetsera hela väggen.
Babblarna Målarboksblad
Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo! Målarboksblad att skriva ut hur många gånger man vill!
Babblarna Virkbeskrivningar
Virka dina egna Babblarnafigurer! Mönster skapade i exklusivt samarbete med Hatten Förlag av Rebecca Grimming – mittkakfat.blogg.se @mittkakfat
Språklådor - HattenBladet 19
Språklådor
Det ska vara enkelt att stötta barns språkutveckling! I dessa språklådor ingår material att både läsa, leka och spela med. Vår huslogoped Elvira Ashby har satt ihop exempelvis Första orden-lådan och Börja med teckenlådan och skrivit inspirerande handledningar till. Sedan finns det flera språklådor med bland annat barnens favoriter Babblarna. Lagom att rycka med sig när man vill jobba med språket var man än är.
- Visa alla
- Språklådor
Hattens nyheter 2024
Hattens nyheter
Nya leksaker i samarbete med Micki
Kika på de här härliga husen och träfigurerna från Babblarnas pratglada värld. De håller för hur mycket lek som helst och har mängder med roliga detaljer. Vem av Babblarna passar till exempel i hålet i toppen av huset? Ska vi hoppa längs fotstegen och låta: ”ba ba baa”? Eller leka tittut i dörröppningen? Setet är tillverkat av svenska Micki, och passar perfekt både i förskolan och hemma
KLONK & TUTS SÅNGER
Ni som har Babblarnas Temalådor har säkert redan hört och sjungit några av Klonk & Tuts sånger. De är lättare för barnen att sjunga med i än Babblarnas låtar, och de har alla en pedagogisk poäng och en språklek som passar till. Nu finns de samlade på ett helt album, där Babblarna själva också fått vara med och sjunger kända barnvisor. Lyssna på exempelvis Spotify – och sjung med i Först och sensången, Humörsången och Tut hälsar på.
PRASSEL, BAD OCH PUSSEL!
Egmont har hjälpt oss ta fram en mysig prasselbok med Babblarna för de allra yngsta och en badbok så det går att läsa och babbla i badet också!
Andra nyheter för i år är ett ”känslopussel” med Babblarna och gosiga kramisar från Teddykompaniet.
STATSBIDRAG TILL INKÖP AV BARNBÖCKER
Missa inte! Under 2024 kan förskolor och skolor söka bidrag till inköp av böcker. Läs mer och sök på www.skolverket.se
Guldhatten - Gnesta satsar på språket
Guldhatten
Gnesta satsar på språket
I Gnesta kommun går nu språket som en röd tråd från öppna förskolan till skolan, mycket tack vare språkpedagogen Lotta Gustafsson Kankaanpää – eldsjälen som fick Guldhatten 2023!
I Gnesta har man förstått hur viktigt språket är och att språkutvecklande arbete lönar sig från det att barnen är små hela vägen upp genom skolåren. När kommunen fick en ny Familjecentral gick uppdraget att starta upp Öppna förskolan till språkpedagog Lotta Gustafsson Kankaanpää.
Lotta är lärare med vidareutbildning inom språk och kommunikation och arbetade redan inom den centrala barnoch elevhälsan. Nu kan hon följa kommunens elever från att de är 0 till 16 år.
– Tidiga insatser har alltid varit ledordet för mig, säger Lotta, som också har egen erfarenhet av att vara förälder till ett barn med funktionsvariationer. På öppna förskolan har vi möjlighet att stötta och utbilda vårdnadshavarna i vikten av att ge sitt barn ett rikt språk och ett stort ordförråd. Alla som vill får vara med på TAKK-kurs, och vi pratar ständigt om vikten av att läsa böcker och leka med sitt barn.
En dag på Öppna förskolan har en tydlig struktur. Miljön är inspirerande, med TAKK och bildstöd på väggarna, och varje dag klockan tio blir det sångsamling med tecken och böcker. I samarbete med biblioteket blir det också högläsning och familjerna kan få ”bokrecept”, med speciellt utvalda böcker till sina barn, eller ”språkväskor” med material att låna hem.
– Böcker med tecken, som till exempel serien om Olle och Mia, har varit populära, och det var faktiskt när vi läste dem som det växte fram en önskan från vårdnadshavarna att få lära sig mer om tecken, berättar Lotta.
Hon och elevhälsans talpedagog håller också kurser för personal på kommunens förskolor och skolor, både i TAKK, men också om bildstöd, språkstörning och NPF.
– I skolan arbetar vi sedan vidare med Kommunikationsstöd i undervisningen. När årskurs 7-9 hade besök av Skolinspektionen för inte så länge sedan skrev de i sin rapport att undervisningen präglas av tillgänglighet för elever med NPF. Detta betyder att långt fler elever blir mötta där de är i sin språkliga utveckling i skolan, vilket jag tycker är oerhört viktigt!
Hur känns det att ha fått GuldHatten?
– Det är fantastiskt roligt att efter många års arbete få denna utmärkelse och uppmärksamhet. Jag hoppas att det arbetssätt som jag har utvecklat sprids så många flera barn och vårdnadshavare kan få del av detta för barnens bästa.
I nästa HattenBladet vill vi lyfta något nytt fantastiskt som ni gör för barns språkutveckling. Passa på att nominera er själva eller någon annan.
Hur gör man?
Skicka ett mejl till info@hattenforlag.se och beskriv hur ni arbetar. Ange GULDHATTEN i ämnesraden. Lägger ni med en bild eller videosnutt blir vi extra glada!
Vad ska jag beskriva?
Det kan vara om ni har gjort något speciellt i ett projekt, kommit på något roligt i vardagen, eller vad som helst som har med barns språkutveckling att göra.
Utmärkelsen?
Förutom ära, berömmelse och en guldhatt, ligger 10.000 kr i prispotten!
Läs mer!
Nothing found.
Varför ska vi teckna?
Varför ska vi
teckna?
Tecken och gester är ett bra sätt att stötta kommunikationen och stimulera den tidiga språkutvecklingen. Men varför är det så?
Vi har länge haft tecken som stöd eller TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) i nästan alla våra böcker för små barn, för det är ett så bra verktyg för att bygga språk. Att det är så har flera skäl.
Vi blir tydligare
Om vi förstärker nyckelorden med tecken när vi pratar händer flera saker med vårt tal. Vi pratar automatiskt långsammare och tydligare, och de viktigaste orden i det vi säger blir markerade av tecknen. Det gör det lättare för barnen att ta in och bearbeta det som sägs.
Lättare för barnen
Tecknen är också ofta lättare för små barn att lära sig än talade ord. Både för att de är mer konkreta och liknar det de symboliserar, och för att de är lättare att ”göra” rent motoriskt. För att säga ”bok” behöver vi ha kontroll över en mängd små muskler runt om i munnen och rörelserna måste vara precisa annars blir det något annat. Medan tecknet för ”bok” är mer grovmotoriskt och enklare. Det gör att barnen snabbare kommer igång med att uttrycka sig och kommunicera mer.
Hur gör man?
Du pratar som vanligt men tecknar de viktigaste orden i det du säger. Tecknen kommer ur svenskt teckenspråk, och dem kan du till exempel hitta via tipsen nedan. Genom att läsa barnböcker med tecken kan du lära dig tillsammans med barnen, och det finns kurser att gå för att komma igång. Barnen lär sig tecknen genom att se oss vuxna använda dem, men man kan också hjälpa barnen genom att ta deras händer och visa hur man gör ett tecken.
Tänk om barnet inte börjar prata då?
Ett barn som är redo att tala väljer alltid att lämna tecknen och prata istället, att prata är så mycket smidigare och snabbare än att teckna. Men med tecken ger man barnen tillgång till ett språk och möjlighet att uttrycka sig innan talet kommer. Ungefär som att barn oftast kryper innan de börjar gå.
Var kan jag lära mig tecken?
Hattenonline.com
I HattenOnline finns över 1000 tecken uppdelat på olika kategorier. De visas med video, teckenillustration och bild. Dessutom finns det teckenmaterial att skriva ut och mycket att titta på tillsammans med barnen.
Barnböcker med tecken
Lär dig tillsammans med barnen medan ni läser böcker! Böckerna om Olle & Mia har tecken på varje uppslag. Böckerna om Ajja & Bajja ger ett bra grundordförråd, och tecken finns också längst bak i Babblarnas böcker.
Ritadetecken.se
Slå upp och ladda ner egna teckenillustrationer.
Läs mer!
Nothing found.
Läs på recept för barns språkutveckling!
Läs på recept för barns språkutveckling!
Att det är bra att läsa högt för barn har de flesta hört, men hur får vi lässtunden att bli extra språkutvecklande? Vi har pratat med specialistlogopeden och forskaren Karin Myrberg som varit med och tagit fram metoden Läs på recept.
Karin Myrberg är logoped med en doktorsavhandling i bagaget och arbetar till vardags med forskning och utveckling i Region Gävleborg. När vi fångar henne har hon just haft ett möte med en forskningsassistent om en uppföljande studie om Läs på recept.
Vad är Läs på recept?
– Man kan kalla det ett läskoncept, eller ett sätt att få till mer språkutvecklande läsning för barn. Ordet ”recept” kommer från rekommendationen om gemensam bokläsning varje dag. Vi kan se det som en ordination, precis som D-vitamindroppar eller ett recept på medicin.
Hur kom det sig att ni utvecklade metoden?
– Vi logopeder jobbar ju med att stötta barns språkutveckling, och allt mer forskning visar att det är superbra att läsa högt för barn. Sedan har studier visat att högläsningen kan bli ännu mer språkutvecklande genom några enkla knep, samtidigt som andra undersökningar visar att vi läser allt mindre. Det fick oss att fundera: hur kan vi lära ut detta till föräldrar och motivera dem att läsa mer, eller att börja läsa om de inte redan gör det?
Vad är det för knep?
– Om vi läser på ett sätt som låter barnet vara aktivt och varvar läsningen med samspel blir läsningen extra bra språkträning. Vi har kokat ner de viktigaste tipsen från olika forskningsstudier och kallar det här sättet att läsa ”gemensam bokläsning”. För att få till det kan vi exempelvis locka barnen att vara med och fylla i ord och meningar, eller prata om vad som händer i boken och vad som syns på bilderna.
Hur gör man om man vill börja med Läs på recept?
– Det beror lite på vem man är och hur van man är att läsa. Om du arbetar i förskolan eller är en läsvan förälder tycker jag att du framför allt ska gå igenom gemensam bokläsning och alla tips som kan underlätta lässtunden, om böcker, läsmiljöer, osv. Sedan är det bara att köra på! Om du till exempel är logoped, specialpedagog eller BVC-sköterska kanske du har lite andra glasögon på: hur kan jag tillämpa råden i Läs på recept i mötet med familjer i mitt arbete? I min nya bok ”Läs på recept” finns råden utförligt beskrivna och en steg-för-steg instruktion om hur man gör.
Locka barnen att vara med och fylla i ord och meningar, eller prata om vad som händer i boken och vad som syns på bilderna.
Ni utvärderade metoden i ett forskningsprojekt – vad visade det?
– Utvärderingen av Läs på recept var viktig, vi ville inte lägga krut på ett nytt arbetssätt som inte gör skillnad. Så vi följde ett stort antal familjers läsning och läsvanor, före- och efter tre månader med Läs på recept. Resultaten från vår forskningsstudie visade på signifikanta skillnader: att Läs på recept verkligen kan ändra familjers läsvanor och läsbeteende!
Vad är nästa steg?
– Nu hoppas jag att många får ta del av metoden. Jag har försökt skriva en bok som jag själv kände att jag kunde ha nytta av, både som förälder och i mitt yrke, med en tydlig genomgång av hur vi kan använda Läs på recept för att ge barnen fler språkutvecklande och lockande lässtunder. För en sak som jag tycker är extra bra med metoden är att det med hjälp av tipsen ofta går att fånga även de barn som annars inte är så intresserade av läsning. Som en förälder sa i vår utvärdering: ” Vi märker tydligt att vår son är mer intresserad nu när vi börjat med gemensam bokläsning, nu kommer han självmant med böcker och vill bli läst för.”
Gemensam bokläsning
- Bjud in barnet till samspel och prata om det ni ser på bilderna och det som händer i boken.
- Svara på, bekräfta och utveckla det ditt barn säger – då får ni till ett samtal som gör läsningen ännu mer språkutvecklande.
- Förklara gärna svåra ord och benämn saker ni ser i bilderna – så bygger ni ordförråd.
- Gör läsningen levande genom att använda gester och olika röster – spela gärna lite teater!
Boktips
En inspirerande och lättläst bok om barns språkutveckling och vikten av att läsa. Boken ger både en konkret handledning till den som vill komma igång med metoden Läs på recept, och mängder av tips för att göra läsningen extra språkutvecklande och rolig.
Ny språklåda!
För dig som vill ha ett helt startpaket finns LÄS PÅ RECEPT-LÅDAN med dessa böcker
och material. Boken Läs på recept följer med som handledning
Lådan går att beställa fr.o.m. sommaren 2024 hos www.lekolar.se/hatten
Läs mer!
Nothing found.
HattenBladet 19
Läs på recept!
Att läsa barnböcker är ett oslagbart sätt att stötta barns språkutveckling. Men hur får vi till den viktiga högläsningen? Läs på recept är en metod för att få till mer språkstimulerande läsning i vardagen, både i förskolan och hemma. Vi pratar med logopeden och forskaren Karin Myrberg som varit med och utvecklat och utvärderat metoden.
”Högläsningen kan bli ännu mer språkutvecklande genom några enkla knep.”
Guldhatten!
I Gnesta går språkutveckling som en röd tråd från öppna förskolan till skolan. Följ med och träffa Lotta som fått Guldhatten!