HattenOnline - HattenBladet 18
Lär dig tecken på
HattenOnline
Med HattenOnline har vi gjort en rolig och inspirerande plats för både barn och vuxna, som vill lära sig tecken och utveckla sitt språk!
Här hittar du som vill teckna allt du behöver! I vår webbaserade tjänst har vi samlat många användbara ord och tecken – allt presenteras med både bild, teckenillustration och korta filmklipp så att även barn kan sitta med och lära in nya ord och tecken. Bläddra tillsammans i olika kategorier eller slå upp de tecken ni behöver, och för den som vill är det också enkelt att lägga till eget innehåll. Den som vill kan också testa sig själv, titta på filmer med böcker och sånger med tecken i bion och skriva ut tecken-material.
Köpinformation:
Obs! Ett års abonnemang ingår när du beställer ”Börja med tecken-lådan” – som förskola/företag beställer du lådan här: Börja med tecken, hos Lekolar, art nr 114456
Vill du teckna ett abonnemang direkt är du välkommen till hattenonline. com. Där kan du också testa vår ”demo” gratis. I abonnemanget ingår full tillgång till alla ord, bilder och teckenfilmer från TeckenHatten. Nu i högre upplösning och med uppdaterade tecken som stämmer överens med Ritade Tecken från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Teknisk info: Hatten Online fungerar att använda på datorn (mac-pc), i smartphones (iPhone-Android) och plattor (iPad-Android).
Ajja & Bajja - HattenBladet 18
AJJA&BAJJA LEKER MED BARNS TIDIGA SPRÅKUTVECKLING.
Busfröna Ajja & Bajja är skapade för att vi på ett lätt och roligt sätt ska kunna stötta barns tidiga språkutveckling och hjälpa dem komma igång med de första orden och meningarna. Böckerna är fullproppade med roliga ljudhärmande ord, och längst bak hittar den som vill teckna teckenillustrationer. Tillsammans ger de sex böckerna ett gott grundordförråd med ord och tecken för sådant som intresserar små barn.
- Visa alla
- Barnböcker
- Språklådor
- Spel & Pussel
- Leksaker
- Musik & Film
- Tecken
Ajja & Bajja målarboksblad
Skriv ut ett målarboksblad med Ajja & Bajja och färglägg tillsammans!
Språklådor - HattenBladet 18
Språklådor
Det ska vara enkelt att stötta barns språkutveckling! I dessa språklådor ingår material att både läsa, leka och spela med. Vår huslogoped Elvira Ashby har satt ihop exempelvis Första orden-lådan och Börja med teckenlådan och skrivit inspirerande handledningar till. Sedan finns det flera språklådor med bland annat barnens favoriter Babblarna. Lagom att rycka med sig när man vill jobba med språket var man än är.
- Visa alla
- Språklådor
Guldhatten
Årets Guldhatten går till
Förskolan Lek och Lär
Guldhatten är en utmärkelse för en person eller grupp som gjort något extra bra för att främja barns språkutveckling. Här får vi träffa årets vinnare!
Det sker så mycket bra språkutvecklande arbete runt om i landet. För att varje år kunna uppmärksamma något av det har vi på Hatten Förlag instiftat Guldhatten. I år var det många fina nomineringar, så juryns arbete var inte lätt, men Förskolan Lek och Lär i Tyresö stack ut.
Juryns motivering:
”Med lust och glädje i fokus kan barns språkutveckling genomsyra hela förskoledagar. Det har varit väldigt roligt att ta del av arbetet på Förskolan Lek och Lär och det är med stolthet vi överlämnar årets Guldhatten till dem.”
Vi passar på att ställa några frågor till pedagogerna Desiree Johansen, Birgitta Sjöberg, Linnéa Ahrlin och rektor Maja Asplund som driver förskolan som personalkooperativ tillsammans.
Ni satsar verkligen på barns språkutveckling – hur kommer det sig?
Språket är en förutsättning för att utveckla tankarna, och grunden till ett fortsatt bra liv. Både så barnen kan uttrycka sina känslor, behov och berätta hur de mår, men också som förberedelse för skolan och för att fungera socialt och demokratiskt i vårt samhälle.
Ert mål är att detta ska genomsyra i vardagen – har ni några tips?
Vårt bästa tips är att låta språket vara levande i allt. Genom att alltid vara närvarande pedagoger i lek och aktiviteter, ger vi barnen förutsättningar till lek och undervisning hela tiden. Språket kommer i så många olika former, det är bara att leka med!
Vi försöker också se varandra i arbetslaget och använda oss av allas styrkor och förmågor när undervisningen ska planeras. När vi dansar, sjunger, leker och busar tillsammans med barnen blir hela dagarna fyllda av lustfyllt lärande. Sedan är att samtala och ha tid att svara och integrera med barnen själva grunden. Att se vad som händer barnet och sätta ord på saker och känslor, förklara och uppmuntra. Och en miljö med massor av böcker på olika ställen som barnen kan sitta och läsa, samtala och leka med.
Vad tycker era barn om för aktiviteter?
Vårt motto är: DET SKA VARA ROLIGT PÅ FÖRSKOLAN! Vi använder oss av sagor, sånger, ramsor och teater, och Babblarna som barnen är förtjusta i hänger med oss i den vardagliga undervisningen med sina egenskaper som är kopplade till läroplanen.
Vi förstärker med tecken och använder bildmaterial, arbetar med språklig medvetenhet och flanosagor, bordssagor, högläsning och berättande på olika sätt.
Hur känns det att ha fått GuldHatten?
Det känns stort! Och roligt att vårt arbete tillsammans med barnen blir uppmärksammat och vi hoppas att det vi gör fortsättningsvis kan komma att inspirera andra.
Tips!
Den som vill kan följa förskolans arbete via instagramkontot @fsk_lol_tyreso
I nästa HattenBladet vill vi lyfta något nytt fantastiskt som ni gör för barns språkutveckling!
Passa på att nominera er själva eller någon annan. Det är enkelt gjort! Skicka bara ett mejl till info@hattenforlag.se, med GULDHATTEN i ämnesraden, och beskriv hur ni arbetar. Det kan vara om ni har gjort något speciellt i ett projekt, kommit på något roligt i vardagen, eller vad som helst som har med barns språkutveckling att göra! Förutom ära, berömmelse och en guldhatt, ligger 10.000 kr i prispotten!
Vi tar gärna emot nomineringar löpande, men för att vara med i nästa omgång behöver vi era bidrag senast den 30/4. Lägger ni med en bild eller videosnutt blir vi extra glada.
Hattens nyheter
Hattens nyheter
Ordna en egen workshop!
För arbetslag som vill fördjupa arbetet med exempelvis Babblarna eller tecken finns nu material till workshopar på vår hemsida.
Materialet är enkelt att använda och består av ett språklabbs-webbinarium att titta på tillsammans och diskussionsfrågor och uppgifter att fortsätta arbetet med. Ni kan lätt anpassa workshopen utifrån det material ni har hemma och vad just era barn behöver.
Språklabb: Babblarna
En inspirationsföreläsning om Babblarna och hur de kan användas för språklek i förskolan. Vill ni kan ni se den tillsammans i arbetslaget och bygga en hel liten workshop runt den med hjälp av diskussionsfrågorna HÄR.
Språklabb: Tecken
En inspirationsföreläsning om TAKK (tecken som stöd) och hur vi kan stötta barns tidiga språkutveckling. Vill ni kan ni se den tillsammans i arbetslaget och bygga en hel liten workshop runt den med hjälp av diskussionsfrågorna HÄR.
Språkbyggarna
Ni har nog inte missat att vi brinner för språkutveckling! Därför har vi grundat Språkbyggarna som är en webbplats full av fakta, inspiration och tips kring barns språkutveckling. Nytt för i år är att Språkbyggarna också på finns på facebook och instagram.
Kika in på www.språkbyggarna.se eller följ @sprakbyggarna för tips rakt in i ditt flöde.
Nya böcker med Babblarna!
Nytt för i år är tre stora fina kartongböcker med Babblarna. I ”Varför då Babblarna?” händer det knasiga saker i parken, och känslor och frågeordet ”varför” står i fokus. I ”Skapardag med Babblarna” får vi vara med när kompisarna skapar på olika sätt, och i ”Var är Babblarnas leksaker?” får vi hjälpa till att leta efter leksaker som gömmer sig både här och där. Alla böckerna har teckenillustrationer längst bak för alla som vill stötta barnens språkutveckling genom tecken.
Se fler Babblarna-böcker
Fler Babblarna-böcker
- Visa alla
- Babblarna
För alla små Babblarna-älskare finns nu flera små paket med böcker och andra roligheter till den första bokhyllan.
Alla paket innehåller två barnböcker med Babblarna – en i hårdband och en kartongbok – men också en liten målarbok, ett pussel, en magnetfigur, en tavla och en sång.
Det finns fyra paket med var sitt tema: djur, leka, bada eller kalas. Perfekt att läsa, pyssla och prata om tillsammans!
BABBLARNA I NATURGUMMI
Vi försöker naturligtvis alltid tänka på hållbarhet i det vi gör. Våra böcker trycks på FSC-certifierat papper och plastfigurerna har sedan länge varit fria från både BPA och ftalater. Nu är vi jätteglada att kunna presentera en nyhet för dig som helt vill undvika plast: Babblarna i naturgummi. De är både hållbara och biologiskt nedbrytbara, och fungerar lika bra att leka med på golvet som i vattnet.
Nya temalådor inspirerar till språklek
Nya temalådor inspirerar till språklek
Nu kommer tre nya temalådor med Babblarna, speciellt framtagna för förskolan. Temat i varje låda utgår från figurernas egenskaper och kan tydligt kopplas till läroplanens utvecklingsområden med fokus på språkutveckling. Den här gången hittar du Bibbi, Diddi och Doddo i lådorna.
Vi har tagit fram Babblarnas temalådor för att inspirera till språklek utifrån specifika teman förankrade i förskolans läroplan. Till exempel så uppmuntrar Bibbis temalåda Logik & Problemlösning till att undersöka hur saker fungerar, att räkna och jämföra eller på andra sätt utforska tekniken i vardagen. Medan materialet i Doddos temalåda Social kompetens & Känslor stöttar utvecklingen av barns sociala förmågor som att visa hänsyn, leva sig in i andras situation och att leka tillsammans. Och som alltid när det gäller Babblarna, har vi fokus på språkutveckling och begrepp som stöttar de olika temana.
Babblarnas temalådor passar både på förskolor som är bekanta med Babblarna och förskolor som är nyfikna på Babblarnas lustfyllda språklek. Varje låda innehåller flera nyheter. I Diddis låda finns till exempel den stora kartongboken Skapardag med Babblarna. Den här boken passar fint att läsa tillsammans i grupp, och kan sedan följas upp med härliga rörelsesången Måla en stor tavla.
Andra nyheter är lottospelen och Språkleksböckerna som anknyter till varje lådas tema. I varje Språkleksbok finns bland annat pratscener och spel som lockar fram språkljud och nya ord och tränar barnens förmåga att bygga meningar. Det finns även texter och noter till de nya sångerna. Självklart finns en lättläst handledning i varje låda, med tips och instruktioner för hur materialet kan användas till enkel, rolig och strukturerad språklek.
Barnen älskar Babblarna på öppna förskolan i Kärra, berättar Brita Marttinen som är förskolelärare i Göteborg. Vi läser ofta boken Fingerresan och har även flyttat ut bilderna på väggarna i våra lokaler. På så sätt kan barnen följa berättelsen med hela kroppen och låta som figurerna: Biii bi bibbi bi … Da dadda da dadda daaaa … Det är ett jättebra sätt att uppmärksamma både språkljud och språkets melodi.
Varför är Babblarna så populära?
Babblarna är skapade för att ge barn stöd i sin språkutveckling och det mesta i Babblarnas värld handlar om lustfylld SPRÅKLEK. Formgivningen är gjord med omsorg för de små barnens sätt att se och uppfatta sin omgivning.
Hur då?
- Babblarna är tydliga karaktärer med stora ögon och som rör sig som barn gör.
- Formspråket är enkelt och miljöerna har få detaljer, så att det lilla barnets öga lätt ska kunna se och förstå berättelsen.
- Berättartempot är lugnt och visar bara EN sak i taget.
- Det finns tecken för dem som önskar.
- Berättelserna och lekarna är strukturerade och erbjuder många möjligheter till repetitioner.
- Engagerande och roligt – det finns alltid gott om plats för barnen att svara, gissa och fylla i!
Temalådorna gör det enkelt att arbeta språkutvecklande med hela barngruppen. Kika in i de nya temalådorna nedan.
Mer information finns på www.lekolar.se/hatten
Diddis Temalåda
Fokuserar på språkutveckling utifrån temat kreativt skapande.
Genom kreativa skapandet lägger barnen märke till detaljer i omgivningen. Barnen känner, tittar, smakar, lyssnar och luktar sig fram.
Materialet fokuserar på färger, sinnen och tempusböjningar. Vi bygger ordförråd kring skapande och pratar om vad vi ska göra, gör och har gjort.
Diddi är energisk och konstnärlig, och tycker om att hoppa, volta och måla med många färger.
Bibbis Temalåda
Fokuserar på språkutveckling utifrån temat logik och problemlösning.
Barns upptäckarlust vidgar världen. De tänker, fantiserar, experimenterar, analyserar och löser problem. För detta behöver de abstrakta ord, lägesord och beskrivande ord.
I det här materialet utforskar vi former, jämför storlekar och räknar. Vi övar också på att ta instruktioner och bygga meningar.
Bibbi är stillsam och försiktig, tycker om att ta det lugnt och gillar klurigheter och uppfinningar.
Doddos Temalåda
Fokuserar på språkutveckling utifrån temat social kompetens och känslor.
När barns värld växer märker de att mycket ligger utanför den egna kontrollen. Det här väcker känslor, och de behöver allt fler ord för att beskriva både egna och andras upplevelser. Med det här materialet övar vi på betydelsen av frågeordet ”varför” och skillnaden mellan ”ja” och ”nej”. Vi kan också locka till eget berättande och bygga ordförråd kring känslor och händelser.
Doddo är lugn och stabil, och ser om någon är ledsen eller utanför. Och så älskar Doddo att sjunga.
Inledning - HattenBladet 18
I skrivande stund summerar vi året då Hatten fyllde 20 år, och planerar framåt för nya fantastiska år när vi får ta fram böcker, spel och material för språklek.
Det som föddes ur ett eget behov därhemma – behovet av roliga material för att stötta språkutvecklingen – har vuxit mer än vi hade kunnat föreställa oss. Babblarna har fått vingar, och vi har kunnat ta fram ännu fler böcker och material i serier som Olle & Mia, Snicksnacksnoken och Ajja & Bajja.
Vårt mål är att varenda liten prick ska ha ett språk! Och att det alltid ska finnas ett material som passar hos oss, oavsett vad det är barnen behöver hjälp att lära sig för att språk och kommunikation ska växa.
I år är vi extra stolta över Babblarnas nya temalådor hos Lekolar. Nu är serien komplett i och med att Diddi, Bibbi och Doddo också fått egna lådor med koppling till teman i förskolans läroplan. Lådorna innehåller flera nyheter med Babblarna och är skapade för att det på ett enkelt och inspirerande sätt ska gå och djupdyka med barnen i teman som ”kreativt skapande”, ”logik & problemlösning” och ”social kompetens & känslor”. Smidiga att rycka med sig för att arbeta med språket hur och när som helst!
Om du har idéer eller tankar på annat du skulle önska att det fanns, eller bara vill dela med dig av hur ni arbetar – hör mer än gärna av dig till oss!
Glada hälsningar
Anneli och Elvira Anneli
Anneli Tisell, formgivare och författare startade Hatten 2002
Elvira Ashby, logoped och författare på Hatten sedan 2012
Bygg språk med böcker! - HattenBladet 18
Bygg språk med böcker!
Att det är bra för språkutvecklingen att vi läser böcker tillsammans med barnen kommer nog inte som en nyhet. Men varför är det så bra? Vi har passat på att prata med Hattens huslogoped Elvira Ashby.
De svenska forskarna Mats Myrberg och Ingvar Lundberg har uppskattat att ett barn som blir läst för och sedan läser själv har ett ordförråd på ca 50 000 – 70 000 ord vid 17 års ålder, medan en 17-åring som inte blivit läst för och inte läser själv har ett ordförråd på kanske 15 000 – 17 000 ord. Det är väldigt många ords skillnad.
– Att skillnaden är så stor har flera förklaringar, säger Elvira Ashby. Dels handlar det om mängden av ord barnen möter. Ett barn som blir läst för får helt enkelt höra mycket fler ord än de som inte blir lästa för. Men det är inte bara det. Det handlar också om vilka sorters ord de möter. I vardagligt tal använder vi nämligen inte så mycket ovanliga eller krångliga ord – de dyker främst upp i böcker.
En optimal stund
Sedan är stunden när vi läser högt, eller tittar i böcker tillsammans, också i sig en optimal stund för att hjälpa barn bygga på sitt språk. Det är ofta en lugn stund där vi koncentrerar oss på samma sak. Barnen kan ta stöd av bilderna för att förstå nya ord och sammanhang, och det finns tid att fråga, fundera och förklara.
Har du något speciellt tips?
– Mitt bästa tips är egentligen bara att se till att läsa, minst en liten stund varje dag! Sedan behöver inte stunden vara lång, utan vi kan lyssna på barnen. Med barn som inte orkar så länge räcker det kanske bara att bläddra i en bok om något som är intressant, och prata om det man ser.
Sedan brukar jag som logoped medvetet använda barnböcker för att hjälpa barn lära sig olika saker. Det var så jag fick idén till mina egna böcker i serien Snicksnacksnoken, som passar extra bra om man vill hjälpa barn träna på uttalet av olika språkljud. Vi läser ”Kaos i kojan” till exempel och så lockar jag barnen att härma k-ljudet och fylla i ord som börjar på K.
Språkpiller och Språktåget
Det går förstås att arbeta med andra språkliga förmågor, och andra böcker, på samma sätt. Med ”Var är Babbas saker?” kan vi arbeta med lägesord till exempel, och till nästan vilken bok som helst kan vi locka barnen att vara med och berätta vad som händer utifrån bilderna.
På många håll i landet har bibliotekarier i samarbete med logopeder tagit fram tips på barnböcker som passar extra bra för att stimulera olika språkliga förmågor. Fråga på ditt bibliotek efter Språkpiller eller Språktåget, eller läs mer under ”Logopeden tipsar” här på vår hemsida
Logopeden tipsar!
1. Avsätt tid för att läsa och titta i böcker
Kanske passar en viss tid varje dag lite extra bra? Ha också gärna böcker framme så barnen kan hämta när de vill.
2. Locka barnen att vara med och berätta
Tänk att ni läser tillsammans, och locka barnen att vara med och fylla i ord och meningar. Det blir både roligt och språkutvecklande.
3. Utgå från både intressen och behov
Barnen får gärna vara med och välja böcker! Men om vi vill hjälpa dem lära sig något speciellt kan vi leta upp böcker utifrån det också.